طرح ملی «مدرسه، مسجد، تابستان» در آذربایجان شرقی آغاز شد
طرح ملي «مدرسه، مسجد، تابستان» در آذربايجان شرقي آغاز شد

طرح ملی «مدرسه، مسجد، تابستان» در آذربایجان شرقی آغاز شد

طرح ملي «مدرسه، مسجد، تابستان» با همکاري مشترک ستاد کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد و معاونت پرورشي تربيتي وزارت آموزش و پرورش همزمان با سراسر کشور در کانون‌هاي منتخب مساجد استان نيز برگزار مي‌شود.
شناسه خبر : 28884 تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۳۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای «فهما» از استان آذربایجان شرقی، محمد هادی‌نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز که اظهار داشت: طرح ملی «مدرسه، مسجد، تابستان» با همکاری مشترک ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و معاونت پرورشی تربیتی وزارت آموزش و پرورش همزمان با سراسر کشور در کانون‌های منتخب مساجد استان نیز برگزار می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی(فهما) با اشاره به این‌که در کل کشور 150 کانون و در استان ما 5 کانون منتخب مجری طرح ملی «مدرسه، مسجد، تابستان» هستند، خاطرنشان کرد: طرح از ۱۰ تیر ماه آغاز شده و تا ۳۱ شهریور در قالب دو نوع فعالیت عمومی و اختصاصی پیگیری می شود.

وی با بیان این‌که حدود 700 کانون فرهنگی هنری مساجد شهری و روستایی استان نیز مجری طرح تابستانه فهما در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هستند، گفت: تمامی کانون‌های مساجد استان که در سامانه فهما ثبت نام کرده اند، می توانند فعالیت‌های خود را در تابستانه فهما را از طریق زیست بوم مجازی بچه‌های مسجد به نشانی www.bachehayemasjed.ir ثبت کرده و بر اساس میزان فعالیت، امتیاز گرفته و مورد حمایت قرار گیرند.

هادی نیا با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت مدارس همجوار مساجد در قالب طرح ملی مدرسه، مسجد، تابستان»  ادامه داد: فعالیت‌های عمومی در سه شبستان «فرهنگ»، «هنر» و «نوآوری» و ۱۲ رواق اجرا می‌شود که رویکرد شبستان فرهنگ، قرآنی و شامل بخش‌های «نور»، «کتاب»، «رسانه»، «همدلی» و «دانش » است.

وی با اشاره به فعالیت‌های بخش اختصاصی گفت: طرح «شنبه‌های کتاب» با محوریت کتاب‌های تقریظ شده توسط رهبر انقلاب به صورت هفتگی، برگزاری طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» با محوریت مادران شهدا، مادران دارای چهار فرزند و بیشتر به صورت هفتگی و برگزاری محافل انس با قرآن، نهج البلاغه خوانی یا صحیفه سجادیه خوانی به صورت هفتگی از فعالیت‌های این بخش است.

به گفته مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی(فهما) اجرای میدانی گروه‌های هنری (سرود، نمایش و ...) در اماکن، میادین و معابر اصلی، اجرای طرح قرآنی ۱۴۵۵و جشنواره فرهنگی این طرح از دیگر فعالیت‌های بخش اختصاصی است که اجرای این طرح و بارگزاری اقدامات صورت گرفته در فهمای ۱۴۰۰ دارای امتیاز است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح سعی دارد میان نهاد مسجد، مدرسه و خانواده پیوند ایجاد کند و زمینه جذب نوجوانان و جوانان به مسجد را فراهم کرده و موجب شناسایی، پرورش و رشد استعدادهای فرهنگی هنری فعالان مسجدی شده و موجب نشاط و ارتقای سطح مهارت های اجتماعی شود.

هادی نیا با بیان این‌که رویداد قرآنی مدهامتان، دوره آموزشی هر مادر ایرانی یک مربی قرآن کریم و طرح قرآنی 1455 از جمله برنامه های رواق نور است، افزود:این رویداد قرآنی با همکاری شبکه قرآن صدا و سیما و در قالب های مختلف هنری در حال اجراست.

گفتنی است، هم اکنون 1408 کانون فرهنگی هنری در مساجد شهری و روستایی استان آذربایجان شرقی فعال است.