تهیه و توزیع کمک های مومنانه به همت کانون مشکات قرطاول
تهيه و توزيع کمک هاي مومنانه به همت کانون مشکات قرطاول

تهیه و توزیع کمک های مومنانه به همت کانون مشکات قرطاول

مدير مسئول کانون فرهنگي هنري مشکات روستاي قرطاول مراغه از جهت گيري بيشتر فعاليت هاي اين کانون به سمت کمک هاي مومنانه و تهيه و توزيع بسته هاي کمک معيشتي در دوران کرونا خبر داد.
شناسه خبر : 30844 تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۵۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای «فهما» از استان آذربایجان شرقی، بدیهی است که دور دست ترین روستاها و نقاط کشور عزیزمان ایران، نیازمند توجه و رسیدگی و اجرای برنامه های فرهنگی، ورزشی، هنری و آموزشی دارد.

مساجد شاید تنها مرکز مذهبی باشند که در همه روستاهای دوردست کشور فعالیت دارند و مدارس نیز تنها مرکز فرهنگی و این ها پاسخگوی تنهایی و اوقات فراغت جوانان به تنهایی نیست و اگر آن جوان، نوجوان و کودک دختر باشد که شرایط بسی سخت تر و تفریحات سالم و آموزش های غیر درسی بسیار ضروری تر خواهد بود.

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با پی بردن به اینکه نیاز انبوه کودکان و نوجوانان، جوانان و مردم روستاها به آموزش های غیردرسی و فعالیت های اجتماعی که به دور از اکثر امکانات تفریحی هستند، تنها با مسجد و مدرسه برطرف نمی شود با ایجاد کانون های فرهنگی هنری در کنار مساجد کشور این امکان را فراهم کرد تا در تمامی روستاها مراسم های مختلف ملی و مذهبی و همچنین کلاس های علمی، آموزشی، هنری و برنامه های فرهنگی برگزار شود و این مراکز محور رفع اکثر نیازهای اجتماعی مردم روستا گردد.

کانون فرهنگی هنری مشکات و کانون خدمت رضوی مسجد امام زمان(عج) روستای قرطاول مراغه یکی از کانون های فعال و پیشتاز ویژه خواهران در برگزاری مراسم ها، کلاس های درسی، هنری و اجرای ویژه برنامه های گرامیداشت مناسبت های مختلف می باشد که مامن و محل حضور زنان و دختران روستا شده است.

در راستای آشنایی بیشتر با فعالیت های کانون فرهنگی هنری مشکات و کانون خدمت رضوی مسجد امام زمان(عج) روستای قرطاول مراغه با خدیجه رزمی، مدیر مسئول این کانون به گفت و گو می نشینیم.

روستای قرطاول را معرفی کنید؟

روستای قرطاول در دهستان سراجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده و یکی از زیباترین روستاهای این شهرستان می باشد. با توجه به نیاز روستا به داشتن یک مرکز آموزشی، فرهنگی و هنری، کانون فرهنگی هنری مشکات مسجد امام زمان(عج) در سال 1393 مجوز فعالیت خود را از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی دریافت کرده و همه ویژه برنامه های اجتماعی و آموزشی و مذهبی را در تنها مسجد این روستا با مساحت 1000 مترمربع برگزار و اجرا می کنیم.

فعالیت کانون فرهنگی هنری مشکات  در چه بخش هایی انجام می شود؟

کانون فرهنگی هنری مشکات در تمامی مناسبت های ملی، مذهبی مراسم و ویژه برنامه های مختلف در زمینه های متنوع را برگزار و اجرا می کند و در ماه های محرم، رمضان، ایام فاطمیه، شب های قدر و دیگر مناسبت های مذهبی ویژه برنامه های مرتبط دارد.

در طول هفته دفاع مقدس چه برنامه های توسط کانون مشکات و مسجد امام زمان (عج) انجام شد؟

با توجه به اینکه روستای قرطاول از بابت داشتن 11 شهید بزرگوار هشت سال دفاع مقدس یکی از روستاهای غنی می باشد، در طول هفته دفاع مقدس برنامه دیدار با خانواده شهدا، مراسم غبارروبی مزار شهدا و ویژه برنامه گرامیداشت هفته دفاع مقدس کانون فرهنگی هنری مسجد امام زمان عج و کانون خدمت رضوی امام زمان عج  با همکاری پایگاه مقاومت کوثر قرطاول در مزار شهدا برگزار شد.

مجموعه های مستقر در مسجد امام زمان (عج) روستای قرطاول مهم ترین و تنها مرکز فرهنگی، مذهبی این روستا است، چه اقداماتی در زمان شیوع بیماری کرونا انجام شده است؟

در دوران شیوع بیماری کرونا کلاس ها و مراسم ها را با تعداد اعضای کمتر ترتیب داده ایم تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و همچنین مراسم و برنامه سخنرانی بهداشت و درمان در راستای رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های بهداشتی و همچنین تزریق واکسن با سخنرانی بهورز روستا مریم قربانپور در فضای باز انجام شده است.

از اواخر سال 98 و آغاز شیوع بیماری کرونا و تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر هدایت نذورات به سمت کمک های مومنانه، کانون در این راستا چه فعالیت های ی داشته است؟

در طول این مدت کانون فرهنگی هنری مشکات با همکاری کانون خدمت رضوی مسجد امام زمان (عج) روستای قرطاول اقدام به پخش بسته های معیشتی در مناسبت های مختلف داشته است که از جمله در ماه مبارک رمضان، در عید قربان و غدیر، در ماه محرم اقدام به جمع آوری و توزیع 70 بسته اقلام ضروری در قالب بسته های کمک معیشتی و 16 بسته گوشت 1و نیم کیلویی به خانواده های کم بضاعت روستا کرده است.

ارزش ريالی کمک های مومنانه چه مقدار بود؟

هر بسته معیشتی حدود 5 میلیون ریال و کلا 350 میلیون ريال ارزش کمک های مومنانه توزیع شده می باشد و هزینه تهیه بسته های گوشت قربانی بیش از 24 میلیون ريال بوده است البته علاوه بر این بسته ها، تعداد 950 غذای گرم نیز در بین تمام اهالی روستا توزیع شده و مبلغ 10 میلیون ریال نیز بابت تهیه چای و قند در ماه محرم امسال برای خانواده های کم برخوردار روستا که تحت پوشش هیچ مجموعه حمایتی نیستند، هزینه شده است.

دیگر اقدامات خیرخواهانه ای که در کانون انجام می شود؟

در سال گذشته و اوایل فعالیت مدارس خیران روستا به تهیه گوشی تلفن همراه برای برخی دانش آموزان که به دلیل نداشتن گوشی دچار مشکل شده بودند، اقدام کردند.

تاثیر بیماری کرونا در فعالیت های کانون تاچه حدی بوده است؟

قبل از شیوع بیماری کرونا و اعمال برخی محدودیت ها در خصوص پرهیز از حضور در مکان های پرجمعیت و شلوغ وهمچنین رکود فعالیت های اجتماعی، کلاس های آموزشی، درسی، هنری و قرآنی توسط کانون در محل مسجد انجام می شد که بسیار هم مورد استقبال بود اما در دو سال اخیر فعالیت ها کمی کاهش یافته و فعالیت ها در ابعاد دیگری انجام می شود.

دیگر محور فعالیت های کانون؟

اهدای جهیزیه به زوج های کم بضاعت، اهدای 21 کارت هدیه 450 هزار تومانی با مشارکت آستان قدس رضوی شهرستان مراغه به خانواده های دارای دانش آموز و بی سرپرست، اهدای کارت هدیه به نیازمندان روستا از جمله اموری است که در سال های گذشته به همت کانون مشکات و کانون خدمت رضوی مسجد صاحب الزمان قرطاول انجام شده است و در آینده نیز با پایان این بیماری، دوباره فعالیت های پرشور کانون را با کیفیتی بسیار بالاتر از سر می گیریم.

 

کلمات کلیدی: فهما کمک مومنانه