فعالیت های قرآنی نیازمند صرف اعتبار و وقت بیشتری است
فعاليت هاي قرآني نيازمند صرف اعتبار و وقت بيشتري است

فعالیت های قرآنی نیازمند صرف اعتبار و وقت بیشتری است

نفر برگزيده چهاردهمين دوره مسابقات کشوري مدهامتان، اعتبار و تبليغات انجام شده براي آموزش ها و مسابقات قرآني را بسيار کم دانست و گفت: فعاليت هاي قرآني بايد بسيار بيشتر از اين ها هزينه و اعتبار و وقت صرف شود.
شناسه خبر : 31539 تاریخ انتشار : ۸ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۰۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای «فهما» از استان آذربایجان شرقی، چهاردهمین دوره مسابقات قرآن مدهامتان ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با شرکت  بیش از 12 هزار نوجوان و جوان برگزار شد و در مرحله استانی حدود 600 نفر از سراسر کشور انتخاب شدند و بعد از ارزیابی در مرحله نیمه نهایی حدود 100 نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

مرحله پایانی چهاردهمین مسابقات سراسری قرآنی مدهامتان به میزبانی ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد استان خراسان  رضوی در مشهد مقدس برگزار شد و نفرات برتر آن مشخص شدند.

در مرحله مقدماتی این  از مسابقات ۱۲۷۵۰ نفر از سراسر کشور در ۹ رشته شرکت و آثار خود را در سامانه بچه های مسجد و قسمت مربوط به این مسابقه بارگذاری کردند و از این تعداد ۸۷ نفر مورد تجلیل قرار گرفته و به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) دعوت شدند.

این دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل، حفظ جز، نقاشی آیات، مکبری، اذان، تصحیح قرائت نماز و تفسیر قرآن برگزار شد و از میان ۸۷ شرکت‌کننده ۱۷ نفر به عنوان نفرات برتر این دوره انتخاب شدند.

در این دوره از مسابقات مدهامتان  بیش از 300 نفر نیز از استان آذربایجان شرقی شرکت کردند که مطابق داوری و ارزیابی اولیه  استانی، 206 نفر در 9 رشته خواهران و برادران مطابق آیین نامه مربوطه، تائید و به میزبان کشوری معرفی شدند و مطابق داوری کشوری،  از میان شرکت کنندگان این استان، 15 نفر امتیاز بالای 70 را کسب کرده بودند و در نهایت محمد محمودی از کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضای تبریز در رشته حفظ 20 جزء و علی انگوتی عضو کانون فرهنگی خاتم الانبیای مسجد قمر بنی هاشم شهر میانه در رشته قرائت تلاوت نور به عنوان نفرات برتر استان به مرحله کشوری راه یافتند.

در این مطلب گفتگویی داریم با علی انگوتی، عضو کانون فرهنگی هنری خاتم الانبیای مسجد قمر بنی هاشم شهر میانه به عنوان نفر سوم رشته قرائت چهاردهمین دوره مسابقات کشوری مدهامتان کانونهای مساجد کشور از آذربایجان شرقی.

 

آغاز فعالیت های قرآنی و تاثیر پذیری از زندگی روزمره و مشوق های خود صحبت کنید.

آشنایی با قرآن از زمان کودکی و از زمان مدرسه در زندگی روزمره من از زمانی که مادرم به طور معمول روزانه قرآن تلاوت می خواند، صورت گرفت اما به صورت حرفه ای از 18 سالگی آغاز به کار کردم و اگر تشویق پدر و مادرم به عنوان پشتوانه نبود و اگر حمایت خانواده و ایجاد محیط آرام و بستری مناسب برای رشد قرآنی من نبود، نمی توانستم موفق شوم. راهی که انتخاب می شود وقتی همسو با آموزش ها و مسیر زندگی خانواده و جامعه باشد، بیشتر ایجاد انگیزه می کند.

انتخاب فعالیت قرآنی چه نقشی در زندگی و جهت گیری شما داشته و انس با قرآن چه تاثیری در زندگی فردی و اجتماعی دارد؟

من به عنوان یک فرد قرآنی هر چه دارم از قرآن دارم، اعتبار و آبرو و اخلاقی که کسب کردم در سایه آموزه های قرآنی است و اعتبار و احترامی که جامعه و افراد جامعه برای من قائل می شوند، همه از انس و همنشینی با قرآن که بزرگترین کتاب انسان ساز است، می باشد.

چه پیشنهادی برای جوانان و نوجوانان به عنوان همسالانتون در خصوص راهی که انتخاب می کنند، دارید.

من به عنوان یک دوست برای هم سن و سالانم پیشنهاد دارم که روزی حداقل یک صفحه قرآن بخوانند نه به عنوان تمرین برای مسابقات و به صورت حرفه ای فقط برای انس پیدا کردن و دوستی با قرآن. خواندن قرآن انسان را در آن روز شاداب می کند و روح انسان را طراوت می بخشد و موجب می شود آن روز با روحیه بهتری زندگی کند.

نقش کانون  های فرهنگی هنری در جهت گیری جوانان به سمت فعالیت های قرآنی تا چه اندازه است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند نقش مهمی در جهت گیری جوانان و نوجوانان و اعضای خود به سمت و سوی آموزه های قرآنی و دینی داشته باشد و تاحدی این نقش را ایفا می کند ولی پررنگ تر از این هم می تواند باشد. تبلیغ و آگاه سازی از وجود و فعالیت های کانون در جامعه بسیار کم است باید جلوه گری بیشتری برای فعالیت های کانون ها مد نظر باشد و این امر مستلزم تخصیص بودجه و تبلیغات است. اما آن گونه که شایسته است کانون ها در جامعه شناخته شده نیستند.

در خصوص مسابقات قرآنی مدهامتان چه نظری برای جذب بیشتر و استقبال بیشتر افراد جامعه دارید.

اگر بخواهیم برنامه ای در جامعه جا بیفتد باید جلوه داشته باشد. باید برای مسابقه مدهامتان در شهرستان بنرهای برگزاری مسابقه، معرفی مسابقه و اینکه مختص اعضای کانون های فرهنگی هنری است، تیزرهای تلویزیونی و همچنین معرفی و تشویق نفرات برتر در رسانه های جمعی برای تشویق دیگر افراد بیشتر صورت گیرد. مثل همان تجلیل و تبلیغاتی که برای رشته های ورزشی انجام می شود و اعتبار و تبلیغی که برای قرآن، آموزش های قرآنی و مسابقات قرآنی انجام می شود بسیار کم است و برای تشویق به شرکت در فعالیت های قرآنی باید بسیار بیشتر از این ها هزینه و اعتبار و وقت صرف شود.

 

کلمات کلیدی: مسابقات قرآنی فهما