حضور جوانان در مسجد زمینه ساز تعالی معنوی جامعه
حضور جوانان در مسجد زمينه ساز تعالي معنوي جامعه

حضور جوانان در مسجد زمینه ساز تعالی معنوی جامعه

مطلبي گفت: مسجد فعال از جهت فرهنگي و آموزشي به صورت مهم ترين پايگاه فعاليت هاي ديني در فضاي جامعه تأثيرگذار است.
شناسه خبر : 34377 تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۴۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای «فهما» از استان آذربایجان شرقی، «مهدی مطلبی» ضمن اشاره به فعالیت گسترده کانون هاتف در برنامه های مختلف آموزش در زمینه فعالیت های قرآن درمسجد،اظهارداشت:این کانون با بهره گیری ازاساتید برتر شهرستان و استفاده از فضای مجازی و جذب مساعدت های مردمی توانست عملکرد قابل تقدیری از خود به جای بگذارد.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری هاتف مسجد باب الحوائج تبریز گفت: مسجد برای فعالیت های قرآنی و همچنین فعالیت های فرهنگی و هنری یک مامن محسوب می شود و برای کودکان و نوجوانان با حال و هوایی خاص و منحصر به فرد همراه است. بنابراین برای گرایش بیشتر نوجوانان به مسائل معنوی، لازم است که فعالیت های مختلف فرهنگی هنری و قرآنی در مساجد برگزار شود.

مطلبی با بیان اینکه نشر معارف اسلامی و تربیت مؤمنان در این مکان مقدس انجام می شود و به نوعی کانون اتحاد و انسجام مسلمانان به حساب می آید،افزود: والدین در محیط خانواده، مربیان در مدارس و متولیان امور فرهنگی در مسجد نقش مهم و اساسی در پرورش صحیح نوجوانان و جوانان برعهده دارند و بایستی به اهمیت این نقش واقف باشند.

وی با اشاره به این عنوان که مجموع قالب فعالیت های انجام شده در کانون هاتف،قرآن و عترت و فعالیت های مجازی و حضوری دراین زمینه با عنوان های روخوانی،روانخوانی،ترتیل،حفظ،قرائت تقلیدی،قرائت مجلسی،جمع خوانی،تواشیح،اذان و آموزش نماز می باشد؛اظهارکرد: امکانات تفریحی برای نوجوانان، برگزاری جلسات قرآنی در طول ایام هفته با حضور اساتید قرآنی، شرکت اعضای کانون در مسابقات و جشنواره های استانی،اجرای طرح اوقات فراغت،تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن،نمونه های دیگری از فعالیت های مهم فرهنگی و قرآنی در این مسجد است.

مطلبی ادامه داد: در این کانون علاوه بر فعالیت های فرهنگی و قرآنی،تمامی مراسم های مذهبی از اعیاد تا شهادت ها،برنامه های شب های قدر، دعای عرفه، برنامه های ماه محرم، ماه مبارک رمضان شامل جزء خوانی قرآن، احکام و... برگزار می شود.

مدیرکانون تاکید کرد: افرادی که در کانون و مسجد فعالیت می کنند نقش مهمی برای جذب مخاطب نوجوان و جوان دارند و با برخورداری از اخلاق مناسب و با برنامه ریزی هدفمند بایستی به نیازهای جوانان پاسخ دهند.

مطلبی با اشاره به اینکه همه فعالان در این زمینه عضو کانون فرهنگی هنری هستند، اظهار کرد: این کانون تاکنون توانسته است بیش از ۳۰۰ نفر از نوجوانان و جوانان را جذب مسجد کند.

وی با تصریح این موضوع که مهم ترین منبع معارف اسلام، قرآن مجید است که مساجد با پرداختن به آن اصلی ترین وظیفه را انجام می دهند؛گفت:از آنجا که این قشر در معرض آسیب های جدی اخلاقی ـ اجتماعی قرار دارند، با ایجاد محیط انس در مسجد و واکسینه کردن این افراد در برابر مشکلات خاص خود، می توان آنان را در اقیانوس زلال معارف دینی حفظ کرده، از انحراف آنان جلوگیری نمود.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری هاتف خاطرنشان کرد: مسجد یکی از کانون های توسعه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود و با حمایت بیشتر از کانون های فرهنگی و هنری مساجد، می توان بستر تعالی معنوی و ارتقای سرمایه اجتماعی را فراهم کرد.