آئین رونمایی کتاب « برکات و ره آوردهای نماز اول وقت» در سردرود برگزار شد
آئين رونمايي کتاب « برکات و ره آوردهاي نماز اول وقت» در سردرود برگزار شد

آئین رونمایی کتاب « برکات و ره آوردهای نماز اول وقت» در سردرود برگزار شد

آئين رونمايي از کتاب « برکات و ره آوردهاي نماز اول وقت» به قلم حجت الاسلام و المسلمين « ايوب نجفي» درمسجد جامع امام خميني (ره) سردرود تبريز با حضور مسئولين و اهالي منطقه برگزار شد.
شناسه خبر : 36123 تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۰۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای «فهما» از استان آذربایجان شرقی، مراسم آئین رونمایی از کتاب «برکات و ره آوردهای نماز اول وقت» به قلم حجت الاسلام «ایوب نجفی» در مسجد جامع امام خمینی (ره) شهر سردرود تبریز با حضور امام جمعه محترم و مسئولین و اهالی منطقه سردرود برگزار شد.

در این مراسم رونمایی حجت الاسلام و المسلمین نجفی ضمن بیان انگیزه خود از تالیف این کتاب،گفت: نماز یکی از فریضه‌های مهم و اصلی اسلام است که به عنوان دومین رکن اسلام قرار گرفته و پلی ارتباطی بین خدا و بنده است. در نماز بنده دلش را برای راز و نیاز با خدا باز می‌کند و شروع به حرف زدن و ستایش کردن و درخواست از خداوند می‌کند و نهایت بندگی را برای خداوند به منحصه ظهور می‌گذارد. در این بین نماز می‌تواند پل ارتباطی قوی تری باشد و تمام ثوابش را در بر داشته باشد، به شرطی که بر طبق قرآن و سنت صحیح و در اول وقت برگزار شود و انجام آن از طرف نمازگزار به تاخیر انداخته نشود.

نجفی در ادامه سخنان خود با بيان اين كه توجه خاص دين مبين اسلام به قلم و تعلم دانش كه مايه روشني و نور و سعادت است، افزود: اين کتاب در پنج بخش به شرح زیر تهیه و تدوین‌ شده است:

بخش اول: با دو مقدمه نویسنده تدوین‌شده و در مقدمه نخست علت تألیف کتاب را دلتنگی خود به خالی بودن مساجد در اوقات نماز هنگام برگزاری نماز جماعت اعلام کرده و بر اهمیت نماز اول وقت با استفاده از آیات و روایات اسلامی تأکید و در مقدمه دوم نویسنده به سؤال پاسخ روشن داده که چرا در این کتاب ۱۱۰ حدیث درباره نماز آورده شده و به عبارت دیگر رمز و رموز عدد ۱۱۰ را تبیین کرده است.

در بخش دوم روایات و داستان‌های سیره عملی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین در اهتمام اقامه نماز اول وقت آورده شده است.

بخش سوم: در این بخش ۱۱۰ حدیث با متون عربی همراه با ترجمه و شرح فشرده از منابع موثق و کتب معتبر بر اهمیت و آثار بی‌نظیر نماز اول وقت همراه با جماعت تأکید و آورده شده است.

بخش چهارم: در این بخش نظر و دیدگاه‌های ۴۰ نفر از علما و عرفا و بزرگان دین بر آثار بی‌همتا و برکات خاص نماز اول وقت با نقل داستان‌های واقعی اشاره شده است.

بخش پنجم: در آخرین بخش کتاب مؤلف فشرده‌ای از احکام نماز به‌صورت ساده بیان کرده و بر فراگیری احکام نماز برای همه نمازگزاران تأکید و این فراگیری احکام موجب اجرای صحیح این فریضه الهی خواهد شد و در نتیجه این عمل موجب سعادت انسان در دنیا و آخرت خواهد شد.

همچنین در این مراسم«محمد هادی نیا» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ضمن سخنانی به اهمیت نماز که یکی از مهم ترین دستورات و سفارش اسلام می باشد؛گفت: مسجد، ارزشمندترین محیط برای رشد معنوی و تربیت روحی انسان است. هر انسانی در هر دوره ای از زندگی اگر با این محیط نورانی در ارتباط باشد، به ثمرات آن دست خواهد یافت. ارتباط کودکان و جوانان با مسجد نیز حتی اگر به اندازه یک حضور کوتاه مدت هم باشد، می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد.

هادی نیا افزود:یکی از بهترین راه های تقویت ایمان مذهبی، ایجاد جوی مذهبی و فضائی جذاب در محیط زندگی و کودک و نوجوان می باشد. و مسجد به عنوان مهمترین پایگاه برای جذب کودکان نقش بسزایی در تقویت ایمان و روح معنوی فرزندان ایفا می کند.

وی تصریح کرد: برگزاری مسابقات مختلف، از جمله عوامل مؤثر بر جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد است. مسابقاتی از قبیل احکام، قرآن، نهج البلاغه، حفظ حدیث، خطاطی، نقاشی، تهیه روزنامه دیواری و مسابقات ورزشی، برنامه ریزی برای تجلیل از کودکان، نوجوانان و جوانانی که در مساجد حضور می یابند بر تداوم حضور آنها می افزاید.

مدیر ستاد استانی با اشاره به آمار کتابخانه های کانون های مساجد در استان بیان داشت: تقویت کتابخانه مساجد با کتاب های مفید و ارائه فهرست کتاب های موجود در کتابخانه مساجد به مدارس نیز موجب ترغیب کودکان و نوجوانان به امر کتابخوانی و حضور در مسجد می باشد.

هادی نیا ضمن قدردانی از حجت الاسلام نجفی بابت تألیف این کتاب ارزشمند،خاطرنشان کرد: مخاطبان در کتاب حاضر می‌توانند با مباحثی چون نماز و تشکر، نماز و صراط مستقیم، زمینه همراهی در آخرت، برخی آثار نماز، روح و حقیقت نماز،آثار معنوی، آثار اجتماعی، آثار سیاسی، آثار اخلاقی و تربیتی و … آشنا شوند.

همچنین در این آئین رونمایی از کتاب،امام جمعه محترم سردرود و رئیس ستاد اقامه نماز ضمن سخنانی به اهمیت نماز و کتاب و کتابخوانی اشاره کردند و از تلاش های مجدانه حجت الاسلام نجفی برای تألیف این کتاب ارزشمند،تجلیل و قدردانی نمودند.

آئین رونمایی این کتاب با حضور امام جمعه محترم سردرود،«حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی» رئیس ستاد اقامه نماز، «محمدهادی نیا» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان،«حجت الاسلام و المسلمین توفیق» مسئول عقیدتی و سیلسی آموزشی سیدالشهداء تبریز،رئیس و اعضای شورای اسلامی سردرود، رئیس و اعضای بسیج مداحان اسکو،هیئت امنا مساجد،هیئت های حسینی،دانشجویان،جوانان،اعضاء کانون هنر شهداء و جانبازان و جمعی ازاهالی سردرود در مسجد جامع امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد.

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین نجفی آثار دیگری مانند زیارت عاشورا در سیره فقها و بزرگان، اذان ندای حق، ترجمه کتاب حدود آیت‌الله خوئی(ره) تطبیق آن با نظرات امام خمینی(ره) و قانون مجازات اسلامی و کتاب سیمای حضرت زهرا(س) در شعر عرب و آثار دیگر به چاپ رسانده است.

کتاب « برکات و ره آوردهای نماز اول وقت» با تیراژ یک هزار نسخه در ۱۴۰ صفحه به بهای ۵۰ هزار تومان و در انتشارات مبین اندیشه قم به چاپ رسیده است.

کلمات کلیدی: رونمايي فهما