کارویژه و مأموریت کانون های مساجد فعالیت های فرهنگی هنری است
کارويژه و مأموريت کانون هاي مساجد فعاليت هاي فرهنگي هنري است
رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

کارویژه و مأموریت کانون های مساجد فعالیت های فرهنگی هنری است

حجت‌الاسلام والمسلمين خداداده گفت: کارويژه و مأموريت کانون هاي مساجد فعاليت هاي فرهنگي هنري است، که هنرهاي نمايشي و تئاتر هم جزء آنها است.
شناسه خبر : 49000 تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۲۱:۳۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان آذربایجان شرقی، آیین افتتاحیه «مدرسه تئاتر شبستان» صبح امروز (شنبه، ۱۰ تیرماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» هنر و فعالیت‌های هنری از کارویژه‌های اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، اظهار کرد: این را باید یک فرصت استثنایی دانست و باید نسبت به استفاده از این فرصت اهتمام داشت.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: هنر بویژه هنر نمایش در گزاره های دینی و آسمانی ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چنان‌که قرآن برای تسهیل در فهم موضوعات اجتماعی، اخلاقی و مدیریتی از هنر قصه و نمایش استفاده می کند و بر مخاطب تاثیر می گذارد؛ نمونه این تاثیرگذاری داستان یوسف پیامبر(ع) است که در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و مدیریتی موفق و برای تاریخ درس‌آموز و راهگشا است.

وی تصریح کرد: همچنین، وقتی نمایش بلند و پرفراز و نشیب حضرت موسی(ع) و فرعون را از نگاه و نظر می گذراند خواننده و شنونده را بر موج روایت آن می کِشاند.

حجت الاسلام خداداده افزود: تولستوی در باب هنر اصیل می گوید: اگر انسانى به هنگام خواندن و دیدن و شنیدن اثر انسان دیگر، بى‌آنکه از جانب خود فعالیتى به خرج دهد و بى آنکه تغییرى در نظرگاه وضع فکرى خویش پدید آورد، حالت روحى خاصى را دریابد که او را با سازنده اثر و افراد دیگرى که مانند او، موضع هنر را دریافته‌اند متحد سازد، موضوعى که چنین حالتى را به وجود مى‌آورد، هنر است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تأکید کرد: هنر در اندیشه مقام معظم رهبری ارزش والایی دارد و آن را ابزاری مهم جهت انتقال مفاهیم اصیل اسلامی و انقلابی می دانند؛ اهتمام و پیگیری رویدادهای هنری از جانب رهبر معظم انقلاب کلیدواژه ای است برای متولیان حوزه فرهنگ و هنر که باید آن را با جدیت و البته دانش و تجربه صحیح دنبال کنند.

وی با بیان اینکه در نگاه معظم‌له هنر تئاتر از لحاظ تأثیر در شنونده و بیننده خصوصیاتی دارد که فیلم فاقد آنها است، یا حداقل در اغلب موارد آنها را ندارد، گفت: در تئاتر، بازی‌ها واقعی است تئاتر، هنر چندین زبانه، رسا و بلیغ در نمایاندن ظریف‌ترین اندیشه‏ ها و عواطف بشرى است که در میان ما قدر آن ناشناخته مانده و به تناسب توانایى و استعداد آن، بهره لازم برای خدمت به آرمان‌های دینی و انقلابی نشده است!

حجت الاسلام والمسلمین خداداده با اشاره به طراحی و فعالیت رواق نمایش برای بچه های مسجد، گفت: این رواق می تواند با ذائقه‌سنجی اجتماعی در موضوعات مختلف بر اساس گزاره های دینی و انقلابی و البته به صورت فنی، مخاطبان را متأثر کند و به اقناع برساند.

وی ابراز کرد: آیت‌الله العظمی جوادی آملی در بیانی لطیف می گوید: چه بسا اگر کسی امروز به نبوت مبعوث می شد با زبان سینما با مردم سخن می ‌گفت! این افق‌گشایی و بیانات بزرگان اهمیت پرداخت به هنر نمایش را دوچندان می کند. باید ضمن استفاده از ابزار هنر تولید محتوای قوی و اثرگذار را نیز دنبال کنیم از این رو، ایجاد خانه های هنر با عناوین تئاتر و سرود و حتی هنرهای رسانه ای مثل انیمیشن و موشن گرافی و اینفوگرافی به عنوان رسالتی مهم در کانون های فرهنگی هنری مساجد دنبال می شود.

حجت الاسلام خداداده بیان کرد: کارویژه و مأموریت کانون های مساجد فعالیت های فرهنگی هنری است، که هنرهای نمایشی و تئاتر هم جزء آنها است، لذا دوره های نمایشی با عنوان مدرسه تئاتر شبستان طراحی شده است و باید استمرار بیابد تا در این بستر برای تحول در عرصه هنر نمایش و تئاتر بهره ببریم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه حسی که در تئاتر منتقل می شود اصیل است نه از جنس شعبده و فریب، گفت: این ظرفیت را باید در کشور توسعه بدهیم به ویژه آنکه تئاتر تمرین کار گروهی است و ارتباط ها را محکم می کند و این برای بچه های مسجد رهاورد دارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تئاتر از ارزشمندترین هنرها است، تأکید کرد: مخاطب در تماشای تئاتر حس احترام را از بازیگران می گیرد و این حس تا پایان همراه او است. باید فضای تئاتر را به سمت و سوی مسائلی همچون مقاومت و استکبارستیزی ببریم و این رویکردی است که در مدرسه تئاتر شبستان دنبال می شود.