کارگاه آموزشی سواد رسانه ای در تبریز برگزار شد
کارگاه آموزشي سواد رسانه اي در تبريز برگزار شد
به همت ستاد فهما آذربایجان‌شرقی؛

کارگاه آموزشی سواد رسانه ای در تبریز برگزار شد

کارگاه يک روزه آموزشي سواد رسانه اي ويژه مديران و اعضاي فعال کانون هاي فرهنگي هنري مساجد آذربايجان شرقي با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه برگزار شد.
شناسه خبر : 50548 تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۴۰

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان آذربایجان شرقی، کارگاه آموزشی سواد رسانه ای ویژه مدیران و اعضای فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی با حضور جمعی از فعالان فضای مجازی و رسانه های استان در تالار خاقانی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.
حجت الاسلام مجتبی نظری از اساتید حوزه و دانشگاه در این کارگاه آموزشی یک روزه اظهار داشت: شناخت صحیح مخاطب و فضای مجازی لازمه اثرگذاری و جریان‌سازی خبری است، مدیران و فعالان فرهنگی کانون های مساجد باید بتوانند در سایه این شناخت در پیشگیری و رفع آسیب های فضای مجازی تلاش کنند.
وی افزود: هویت سازی یکی از مهمترین و قدرتمندترین ابزارهای رسانه بوده که می‌تواند با جهت دهی منفی؛ فرهنگ، باورها و اعتقادات بشری را تحت تاثیر قرار داده و تخریب کند، اما سواد رسانه ای و استفاده درست از فرصت ها و ظرفیت های رسانه می تواند در پیشگیری و رفع این آسیب ها بسیار موثر باشد.
 نظری همچنین با اشاره به انواع نگرش ها و واکنش های موجود در جامعه در مواجهه با فضای مجازی تأکید کرد: نباید نگاه های نادرست در زمینه فضای مجازی را در جامعه منعکس و بازنشر کرد، باید سعی کنیم سواد رسانه ای خود و اطرافیان را ارتقا بخشیم.
همچنین حجت الاسلام شهریار اسداللهی دیگر استاد این کارگاه آموزشی با اشاره به تلاش و  سرمایه گذاری کلان دشمن در عرصه جنگ نرم و فضای مجازی اظهار داشت: کودکان و نوجوانان بیشتر از هر قشر دیگری در معرض آسیب ها و هجمه های فرهنگی دشمن قرار دارند.
مهرداد خوشکار مقدم از فعالان رسانه ای استان نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: سواد رسانه ای علمی است که تلاش دارد استفاده کنندگان از رسانه ها را از یک مصرف کننده منفعل، ساده و خام تبدیل به مخاطب هوشمند، جستجوگر و گزینش‌گر کند.
وی با اشاره به سه مولفه بازنمایی، اقناع و کلیشه سازی به عنوان سه مفهوم اصلی در سواد رسانه ای اظهار داشت: بازنمایی به معنای نشان دادن ضد واقعیت نیست، بلکه برداشتی از حقیقت است و رسانه ها به کمک بازنمایی می کوشند تفسیر و تحلیل خود از واقعیت را به ذهن مخاطب ارسال کنند. به گونه ای که مخاطب احساس تفاوتی بین آنها نکند.
گفتنی است، ارتقاء سطح دانش و آگاهی اعضای كانون های مساجد در موضوع رسانه و فضای مجازی و توانمندسازی آنان برای نقش آفرینی در این عرصه از مهمترین اهداف برگزاری این دوره بوده است.