مسجدی که پاتوق فرهنگی دهه نودی‌ها شده است
مسجدي که پاتوق فرهنگي دهه نودي‌ها شده است
گزارش خبرگزاری ایکنا از فعالیت کانون شهید اجاقی تبریز؛

مسجدی که پاتوق فرهنگی دهه نودی‌ها شده است

فضاي مسجد مملو از نوجوانان و جواناني است که فرداي ايران را خواهند ساخت. اينجا مسجد «اميرالمؤمنين(ع)» تبريز است که به پاتوقي براي دهه هشتادي‌ها و نودي‌ها تبديل شده است.
شناسه خبر : 50779 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۲۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان آذربایجان شرقی، خبرگزاری ایکنا در گزارشی نوشت: شور و شوق خاصی در مسجد حاکم است، نمازهای جماعتش پرشور و حضور نسل جدید نیز بسیار چشم‌گیر است، مسجدی که بنا گذاشته فرهنگِ معنویت، بصیرت و مجاهدت را در بطن خود به نوجوانان و جوانان آینده‌ساز این سرزمین منتقل کند. فضای مسجد مملو از نوجوانان و جوانانی است که فردای ایران را خواهند ساخت، یکی مؤذن و دیگری مکبر و تعدادی نیز سایر امورات مسجد را عهده‌دار می‌شوند، اینجا محل پرورش فرزندان علوی است، فرزندانی از نسل حاج قاسم.

اینجا مسجد «امیرالمؤمنین(ع)» کوی صالح‌آباد واقع در آخر خیابان عباسی تبریز است که به پاتوقی برای دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها تبدیل شده است؛ مسجدی که توانسته همانند اوایل پیروزی انقلاب به عنوان سنگری فعال عمل کرده و فضایی با نشاط و پویا برای نسل جدید فراهم آورد. به گفته متولیان مسجد، همه این توانستن‌ها در نتیجه‌ ارتباط و تعامل خوبی است که بین پایگاه مقاومت مسجد، کانون فرهنگی هنری مسجد و هیات امنای مسجد امیرالمؤمنین برقرار بوده تا امورات با صفا و صمیمیت دنبال شود. 

رضا فتحی، مسئول کانون فرهنگی هنری شهيد حسين اجاقی مسجد امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با فعالیت‌های این مسجد به ایکنای آذربایجان شرقی، گفت: محبت و تعامل خاصی بین پایگاه مقاومت، کانون فرهنگی و هنری و هیئت امنای مسجد امیرالمؤمنین(ع) حاکم بوده و برنامه‌ها با صفا و صمیمیت برگزار می‌شود. 

وی نسل جدید را پای ثابت برنامه‌ها و جزو اولویت‌های مسجد عنوان کرد و گفت: در این رابطه بخشی از اجرای برنامه‌ها را به نسل جوان محول می‌کنیم که برگزاری و مشارکت جشن خیابانی غدیر و برنامه‌های مختلف توسط دهه نودی‌ها از جمله آن بوده که با مشارکت در این برنامه‌ها شور و اشتیاق خاصی بین نسل جدید ایجاد می‌شود. 

نوجوانان با علاقه در مسجد حاضر می‌شوند 

به گفته‌ی مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهيد حسين اجاقی، بچه‌های مسجد با شور، شوق و علاقه وصف‌ناپذیری در مسجد حاضر می‌شوند و اوقات فراغت و دل‌خوشی‌هایشان نیز در مسجد سپری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گروه آمرین به معروف دهه نودی نیز در مسجد فعال بوده و اولین هیئت، اولین کانون و اولین موکب دهه نودی‌های کشور در این مسجد راه‌اندازی شده که برنامه‌های مختلفی را در ایام مختلف تدارک می‌بینند، افزود: تربیت جوان انقلابی از جمله محورهای فعالیتی این مسجد بوده و در این رابطه برنامه‌های مختلفی با مشارکت جوانان و نوجوانان اجرا می‌شود تا نسل جدید هم بتوانند به ایفای نقش بپردازند. 

فتحی به برخی از فعالیت‌های انجام شده در مسجد اشاره کرد و افزود: تشکیل گروه سرود، گروه‌های جهادی، گروه‌های خادم‌الشهدا، گروه‌های علمی و تربیتی با تعامل مسجد و کانون و پایگاه بسیج شکل گرفته و خدمات به صورت هدفمند و بی‌منت ارائه می‌شود؛ همچنین پیگیری‌های لازم در خصوص مسائل و مشکلات اهالی محترم محله نیز جزو اولویت‌های مسجد است. 

مسئول کانون شهيد حسين اجاقی، پای کار بودن مسئولان کانون و پایگاه در مسجد را از جمله علل جذب نسل جدید به مسجد عنوان کرد و ادامه داد: سعی شده در تمامی امورات مهم محله، پایگاه و کانون در داخل مسجد تصمیم‌گیری شود و مسجد تبدیل به ستاد مسلمانان باشد؛ در این رابطه تا حد توان و امکان، مسئولان شهرستان در قالب ميز خدمت به مسجد دعوت و پاسخگوی مردم و اهالی محله می‌شوند. 

ارتباط همدلانه و برادرانه در مسجد

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود تا مسجد با همان روحیه اول انقلاب تبدیل به سنگرهای هنر، تعلیم و تربیت، علم، آموزش و... شود، خاطرنشان کرد:  از همین بچه‌های مسجد، شهید سلیمانی‌ها و باکری‌ها و نسل‌هایی متدین و انقلابی پرورش خواهند یافت. 

مسئول کانون شهيد حسين اجاقی به ارتباط همدلانه و برادرانه در محیط مسجد از امام جماعت گرفته تا بچه‌های مسجد اشاره کرد و گفت: رابطه بین امام جماعت و متولیان مسجد همانند رابطه معلم و دانش‌آموز یا رابطه دو دوست صمیمی، ولایی و مذهبی است و سعی شده با اخلاق خوب و برادرانه، بچه‌ها به دامان پرمهر مسجد جذب شوند.

وی با بیان این‌که علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی در مسجد، مسائل مربوط به سازندگی، پیشرفت و آبادانی محله نیز مورد توجه قرار داشته و با تشکیل حلقه پیشکسوتان و استفاده از تجربیات عزیزان مشکلات مربوط به مسجد و همچنین محله بررسی و راهکاریی لحاظ می‌شود، ادامه داد: فعالیت‌های تعلیمی و تربیتی، اجرای طرح‌های ابتکاری چون «کارنامه بیار جایزه ببر»، برگزاری پویش حجاب در چندین نوبت و اهدای چادر و روسری، کلبه جایزه، برگزاری مراسم و جشن‌ها در ایام مختلف و حضور بسیجیان پایگاه در تجمعات مختلف از جمله‌ فعالیت‌های مسجد است. 

فتحی با اشاره به اجرای طرح «بهنام محمدی» و همکاری مداوم با مدارس و همچنین برگزاری جلسات مداوم با مدیران مدارس، گفت: برگزاری جلسات مداوم با والدین بسیجیان در جهت پیشبرد اهداف بسیج، برگزاری طرح تابستانه هفت سنگ، ایجاد شور و اشتیاق انقلابی در بین دهه نودی‌ها با برگزاری مراسم فرهنگی مختلف، پیگیری و رفع مشکلات عمرانی محله، برپایی میز خدمت در داخل مسجد و پیگیری مشکلات اهالی از مدیران استانی، تشکیل و فعالیت مستمر گروه سرود شهید حسین اجاقی در مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز از دیگر فعالیت‌های مسجد امیرالمؤمنین(ع) است. 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهيد حسين اجاقی با تأکید بر اینکه برنامه‌های متنوع ورزشی، هنری‌، علمی، آموزشی برای پربار کردن اوقات بچه‌ها به ویژه در فصل تابستان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح تابستانه امسال به نام طرح هفت سنگ نامگذاری شده و کلاس‌های نقاشی، زبان انگلیسی، خوشنویسی با خودکار، حفظ، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، آموزش احکام و فن بیان برای بچه‌های مسجد ارائه می‌شود که البته برخی از این کلاس‌ها در طول سال نیز ادامه دارد. 

مسجد سنگری همه‌جانبه برای اهالی محله باشد 

وی با اشاره به فعالیت‌های مسجد در راستای بصیرت‌افزایی و همچنین جهاد تبیین، یادآور شد: در این رابطه با تشکیل منظم حلقه‌های صالحین با حضور اساتید مدعو به موضوع جهاد تبیین پرداخته می‌شود تا بینش اعتقادی، سیاسی و بصیرت جوانان، نوجوانان و اهالی محله تقویت شود؛ همچنین با اعزام بچه‌های مسجد به اردوهای راهیان نور جنوب، غرب و اردوهای پیشرفت سعی در تقویت بینش سیاسی عزیزان‌ داریم. 

فتحی با بیان اینکه گروه سرود شهید حسین اجاقی نیز در روزهای فرد با حضور ۵۰ نفر از علاقه‌مندان به اجرای سرود پرداخته و در نقاط مختلف شهر نیز به اجرا می‌پردازند، اضافه کرد: گروه جهادی مسجد نیز در ایام سخت و بحرانی به کمک هم‌نوعان پرداخته و در ایام خاص نیز کمک‌های مؤمنانه‌ای بین نیازمندان توزیع می‌کنند. 

مسئول کانون شهيد حسين اجاقی به برپایی نمازهای جماعت مسجد با حضور پرشور اهالی محله و به ویژه دهه هشتاد و نودی‌ها اشاره کرد و گفت: مؤذنی، مکبری و سایر وظایف در مسجد به بچه‌ها محول شده و بچه‌ها با شور و شوق خاصی در مسجد حاضر می‌شوند و قسمت بانوان مسجد نیز از این امر مستثنا نیست. 

وی با تأکید بر اینکه معتقدیم مسجد باید ستاد مسلمین محل باشد و هر کس هر مشکلی برایش پیش آمد راهکار آن را از مسجد جویا شود، ادامه داد: مسجد باید سنگری همه‌جانبه برای اهالی محله باشد که مسجد محله ما در آستانه این رسالت بزرگ قرار گرفته است و امید آن است که مساجد بتوانند جوان‌ها و نوجوان‌های باتقوا، انقلابی و غیرتمند تربیت کرده و همواره برای سربازی امام زمان(عج) و مقام عظمای ولایت آماده باشیم. 

کلمات کلیدی: فهما تبریز