کانون های مساجد بهترین راهکار برای مردمی‌سازی فعالیت های فرهنگی هستند
کانون هاي مساجد بهترين راهکار براي مردمي‌سازي فعاليت هاي فرهنگي هستند

کانون های مساجد بهترین راهکار برای مردمی‌سازی فعالیت های فرهنگی هستند

شفيعي گفت: بهره مندي از شبکه گسترده کانون هاي فرهنگي هنري مساجد بهترين راهکار براي مردمي‌سازي فعاليت هاي فرهنگي در راستاي حل معضلات اجتماعي است.
شناسه خبر : 53872 تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۴:۲۹

به گزارش روابط عمومی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، «مرتضی شفیعی» در نشست هم اندیشی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی با کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی تبریز که در ساختمان شهرداری مرکز برگزار شد، با اشاره به ساختار و سیاست های کاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: مسجدمحوری و مردمی‌سازی فعالیت های فرهنگی در اولویت کاری این ستاد قرار داد.

وی با بیان اینکه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: این نهاد مطابق رهنمودها و منویات امامین انقلاب شکل گرفته و امروز پس از گذشت 30 سال از تأسیس این تشکیلات مسجدی و مردمی، با همت و توان جوانان و نوجوانان کانونی، فعالیت های فرهنگی هنری بیش از 26 هزار مسجد شهری و روستایی کشور را تحت پوشش قرار داده است.

شفیعی احیای تمدن نوین اسلامی و تلاش با رویکرد مسجد طراز اسلامی را از مهمترین اهداف فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد برشمرد و گفت: مسجد جایگاه و پایگاه مجاهدین، مطهرین و همه امت اسلامی بوده و می کوشیم تا فعالیت کانون ها در عرصه فرهنگِ دینی و مسجدی برگ زرینی در کارنامه درخشان نظام مقدس اسلامی باشد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی برگزاری شانزدهمین جشنواره قرآنی«مدهامتان»، سلسله جشنواره های «محراب اندیشه»، جشنواره عکس محرم، دوره های آموزشی تئاتر، سواد رسانه ای، مدیریت فرهنگی و کار تشکیلاتی، اجرای طرح پیوند مسجد مدرسه و خانواده، طرح تابستانی مسجد؛ کانون نشاط، تاسیس کانون های تخصصی خواهران و راه اندازی پایگاه های قرآنی را از جمله برنامه های اجرا شده در کانون ها برشمرد و گفت: بهره مندی از شبکه گسترده موجود در ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد بهترین راهکار برای مردمی‌سازی فعالیت های  فرهنگی برای حل معضلات اجتماعی است.

 

وی با بیان اینکه ستاد کانون های مساجد کشور به عنوان دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی طرح «توانمند سازی اجتماع محور محلات کم برخوردار» انتخاب شده است، اظهار داشت: آماده هرگونه تعامل، همکاری و هم افزایی با شهرداری تبریز در اجرای برنامه های قرآنی، فرهنگی، هنری، علمی، اجتماعی و ... در محلات حاشیه نشین، محروم و کم برخوردار تبریز هستیم.

 

همچنین «غلامرضا احمدی» رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: مسجد از صدر تاریخ اسلام، همواره به عنوان پایگاه اصلی دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مبدا اصلی تمدن سازی در جامعه بوده و در طول مبارزات انقلاب اسلامی نیز نقش تعیین کننده ای در شکل گیری و جهت دهی این حرکت عظیم به رهبری امام خمینی(ره) داشته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود همواره بر نقش اساسی مسجد تاکید نموده و انجام کارهای زیربنایی، از جمله تشکیل پایگاه های فعالیت اجتماعی در مساجد و انتخاب مسجد به عنوان هسته مقاومت و بصیرت فرهنگی و محل جریان شناسی و هویت دهی به جوانان را خواستار شده اند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی تبریز ادامه داد: امروز به دلیل گستردگی مشکلات و دغدغه های شهری، مشارکت واقعی و معنادار مردم در فرایندهای فرهنگی اجتماعی و مدیریت و برنامه ریزی و توسعه آن، مورد تایید برنامه ریزان شهری است و همین موضوع اهمیت حضور شهروندان و مشارکت آنان در قالب فعالیت های محله محور و مسجد محور را آشکار می سازد.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مسجدمحوری در مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: شناسایی بهتر مسائل بومی و محله ای و جلب مشارکت شهروندان، استفاده از پتانسیل های مردمی برای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی، احیای هویت محلات، جلب مشارکت مردم محله در نیاز سنجی، سیاست گذاری و برنامه ریزی و اجرا از مهمترین اهداف مدیریت شهری در محلات با محوریت مساجد است. 

احمدی با اشاره به گستردگی فعالیت های فرهنگی، هنری، قرآنی، اجتماعی و ...در کانون‌های مساجد خاطرنشان کرد: مسجدمحوری و واگذاری بخشی از مسئولیت های شهری به مساجد تغییراتی را در فضای زیست محل ایجاد کرده و زمینه مناسبی را برای بهبود فضای فرهنگی اجتماعی و ورزشی محلات فراهم می کند.

گفتنی است، در پایان این نشست تعدادی از مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد تبریز و فعالان فرهنگی به بیان پیشنهادها و نکته نظرات خود پرداختند.