دوره آموزشی «آسیب شناسی فضای مجازی» در ملکان برگزار شد
دوره آموزشي «آسيب شناسي فضاي مجازي» در ملکان برگزار شد
به همت ستاد کانون های مساجد آذربایجان شرقی؛

دوره آموزشی «آسیب شناسی فضای مجازی» در ملکان برگزار شد

نخستين دوره آموزشي «آسيب شناسي فضاي مجازي» ويژه خانواده ها با حمايت ستاد کانون هاي فرهنگي هنري مساجد آذربايجان شرقي در شهرستان ملکان برگزار شد.
شناسه خبر : 54194 تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۵۷

به گزارش روابط عمومی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، «مرتضی شفیعی» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: پیشگیری از جرائم رایج در فضای مجازی، تلاش برای  تامین امنیت رو.انی و افزایش آگاهی خانواده ها نسبت به فرصت ها و آسیب های فضای مجازی از مهمترین اهداف برگزاری این دوره است.

وی با تاکید بر لزوم هوشیاری خانواده ها نسبت به مدیریت حضور فرزندان در فضای مجازی خاطرنشان کرد: عدم آگاهی والدین در کنترل استفاده‌ از فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان علاوه بر تاثیر مخرب بر رفتارهای فرزندان موجب افسردگی، افت تحصیلی، پرخاشگری و... درآینده خواهد شد.

شفیعی با بیان این‌که فضای مجازی فرصت‌های بی بدیلی نیز برای جامعه امروز فراهم کرده است، افزود: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری تخریب بنیان خانواده ها، والدین باید تا حدامکان نسبت به فناوری های روز آگاهی داشته باشند.

همچنین حجت الاسلام رفیعی تبریزی، از اساتید حوزه و دانشگاه در این کارگاه آموزشی تلاش برای فروپاشی بنیان خانواده  را از مهمترین اهداف دشمنان در فضای مجازی توصیف کرد و گفت: هدف استکبار جهانی، بسترسازی برای گیترش دامنه آسیب های اجتماعی و در راس آن حمله به باورها و اعتقادات دینی نسل آینده‌ساز جامعه است.

وی گـسست فکری و عاطفی در خانواده را از مهمترین آسیب های فضای مجازی عنوان کرد و افزود: رواج استفاده از شبکه های اجتماعی متعدد موجب جدایی فکری، عاطفی و فیزیکی میان والدین و فرزندان شده است، چراکه غرق اعضای خانواده در فضای مجازی و مشاهده زندگی ویترینی دیگران، تاثیر مخرب بر سبک زندگی صحیح را منجر شده است.

این استاد حوزه ودانشگاه تبریز با اشاره به سوء تغییرات در ارزش‌ها، ساختار، سبک زندگی و نگرش‌های افراد و خانواده‌ها تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: ایجاد سوءتفاهم و سرد شدن روابط زوجین، طلاق عاطفی و بی توجهی نسبت به دغدغه های یکدیگر از تبعات منفی استفاده ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی است.

همچنین سرهنگ آیت شمس، مسئول فضای مجازی سپاه ناحیه ملکان در سخنانی اظهار داشت: در حال حاضر گسترش فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به شکلی است که همه خانواده‌ها به طریقی، ناگزیر به استفاده از این فضا هستند، اما تشویق فرزندان و ایجاد جذابیت برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی در دنیای واقعی و تقویت این گونه رفتارها توسط والدین می تواند یکی از روش های موثر برای جلوگیری از آسیب های استفاده بی رویه از فضای مجازی باشد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقا و آموزش سواد رسانه‌ای خانواده ها تصریح کرد: افزایش سواد رسانه ای مانع از نفوذ و گسترش آسیب‌ها در زندگی  خانوادگی و اجتماعی خواهد شد.

بنابراین گزارش؛ نخستین دوره آموزشی «آسیب شناسی فضای مجازی» با حمایت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، فرمانداری و سپاه ناحیه ملکان به همت کانون فرهنگی هنری عاشقان ولایت در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از فعالان عرصه رسانه، معلمان، مدیران مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد، معلمان، مادران و همسران شهدا تجلیل بعمل آمد.